Begroting 2020

menu

Financiele ontwikkelingen

We verantwoorden onze financiële cijfers op hoofdlijnen. Dat betekent dat we vooral afwijkingen van € 50.000 of hoger ten opzichte van de gewijzigde begroting toelichten. De post “overig” gaat telkens over één of meerdere afwijkingen die kleiner zijn dan € 50.000. Posten die politiek relevant zijn lichten we wel toe.

Bij de toelichting op het financiële resultaat nemen we voordelen op als een positief bedrag en nadelen als een negatief bedrag. We ronden de bedragen af op € 1.000. Het kan zijn dat er in één overzicht of tussen overzichten afrondingsverschillen zijn.

(bedragen x € 1.000)

2019

2020

2021

2022

2023

Startpositie 2019-2023

-35.088

-34.565

-34.747

-35.319

-35.630

Actualisatie begroting 2019-2023

1. Jeugdzorg

Het tekort op de begroting 2019 berekenen we voor 2019 op € 1.260.000. Van dit bedrag is € 560.000 incidenteel en € 700.000 structureel. Er zijn verschillende oorzaken voor dit tekort. Belangrijke oorzaak is een stijging van het aantal jeugdigen dat een beroep doet op de jeugdzorg. Voor de andere oorzaken verwijzen wij naar de toelichting.

-1.260

-700

-700

-700

-700

2. Werkplein - BUIG

De uitkeringslasten in 2019 zijn € 350.000 lager door de uitvoering van het project FIA. Ondanks dit resultaat, is er sprake van een hogere instroom van het aantal uitkeringsgerechtigden met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Hierdoor resteert er een tekort op de BUIG middelen.

-562

-372

-372

-372

-372

3. Werkplein - Frequent Intensieve Aanpak (FIA)

Door extra inzet op het project FIA realiseren we een structurele besparing op de uitkeringslasten.

350

400

400

400

400

3. Taakstelling werkplein

In 2017 startte het Werkplein met het project Frequent Intensieve Aanpak (FIA). De verwachting was dat we door deze aanpak structureel ongeveer € 400.000 minder aan uitkeringslasten hebben. Het project is in 2018 later gestart dan gepland. Hierdoor is de uitstroom van inwoners met een uitkering later gestart en kon het Werkplan in 2019 niet het gehele bedrag realiseren maar € 350.000. We verwachten dat het Werkplein vanaf 2020 wel het volledige bedrag realiseert.

-400

-400

-400

-400

-400

4. Algemene uitkering (meicirculaire)

Vanuit de meicirculaire 2019 passen we de raming voor 2019 met € 1.626.000 aan. Het bedrag dat we extra ontvangen bedraagt € 2.021.000 en nemen we op onder programma 0. Van dit bedrag is € 395.000 voor het sociaal domein. Dat bedrag nemen we op in programma 6.

-395

-330

-394

-423

-264

4. Algemene uitkering (septembercirculaire)

In de septembercirculaire ontvangen we extra geld voor de opbouw van de ambulante zorg van de GGZ en het levensvatbaarheidsonderzoek Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz). Het extra geld dat we ontvangen nemen we op in programma 0. De verwachte lasten nemen we hier op.

0

-56

-66

-76

-79

5. Begeleiding Wmo

De stijging van het aantal cliënten met een maatwerkvoorziening begeleiding zet zich ook na de eerste bestuursrapportage voort. Deze stijging wordt veroorzaakt door de vergrijzing in Etten-Leur en door het beleid om inwoners met een ggz-problematiek zoveel mogelijk zelfstandig te laten wonen. Bij het onderdeel ontwikkelingen lichten we dit verder toe.

-340

-370

-370

-370

-370

6. Werkplein - vorderingen

Op grond van ervaringscijfers 2017 en 2018 raamde het Werkplein structureel een bedrag voor de terugvordering op onterecht verstrekte bijstandsuitkeringen (debiteurenvorderingen). Door een actief fraudepreventiebleid worden minder onterechte uitkeringen verstrekt. Omdat het bedrag aan debiteurenvorderingen afneemt, stellen we de begroting hierop bij. Deze vorderingen betreffen reguliere debiteuren en geen dubieuze debiteuren.

-217

-129

-129

-129

-129

7. Huishoudelijke ondersteuning Wmo

We zien dat de stijging van het aantal cliënten dat een beroep doet op de maatwerkvoorziening Huishoudelijke ondersteuning zich ook doorzet na de eerste bestuursrapportage. Deze stijging is vooral te wijten aan de invoering van het abonnementstarief per 2019 van maximaal € 17, 50 per vier weken ongeacht het aantal voorzieningen en inkomen / vermogen.

-266

-301

-301

-301

-301

8. Eigen bijdrage CAK Wmo

Door de invoering van het abonnementstarief betaalt iedere cliënt maximaal € 17, 50 per vier weken, ongeacht het aantal voorzieningen en inkomen / vermogen.

-150

-150

-150

-150

-150

9. Werkplein - loonkostensubsidie

Het Werkplein verstrekt meer loonkostensubsidie dan begroot, omdat meer inwoners met een arbeidsbeperking aan werk werd geholpen.

-125

-260

-260

-260

-260

10. Taakstelling accommodaties

De taakstelling voor het afstoten accommodaties realiseren we in 2019 niet. In 2020 gedeeltelijk doordat Nieuwe Nobelaer geen gebruik meer maakt van de kapel.

-123

-10

-10

-10

-10

11. Werkplein - uitvoeringskosten

Het Werkplein verwacht hogere uitvoeringskosten door de nieuwe Cao voor gemeenteambtenaren en de verhoging van de pensioenpremie.

-43

-129

-109

-95

-121

12. Begeleiding Wmo

De Indexatie van de begeleiding Wmo 2021 namen we bij eerste bestuursrapportage voor een te laag bedrag mee.

0

0

-112

0

0

13. Vluchtelingenwerk

Vluchtelingenwerk voert de maatschappelijke begeleiding voor statushouders in 2020 voor het laatst uit. Van het geld dat we van het COA ontvingen hevelen we € 26.000 over naar 2020.

26

-26

0

0

0

13. Reserve rekeningsaldo

Vluchtelingenwerk voert de maatschappelijke begeleiding voor statushouders in 2020 voor het laatst uit. Van het geld dat we van het COA ontvingen hevelen we € 26.000 over naar 2020.

-26

26

0

0

0

13. Instroom statushouders

Voor de begeleiding van statushouders is in 2020 € 64.000 nodig. Vanuit 2019 hevelden we € 26.000 over. Er is nog € 38.000 nodig.

0

-38

0

0

0

14. Etten-Leur Actief

De raad besloot om de brede regeling combinatiefuncties met een jaar te verlengen van 2021 naar 2022. De noodzakelijke gelden hiervoor (€ 91.000) ramen we bij. Dit bedrag is al opgenomen binnen de begroting. Per saldo budgettair neutraal.

0

0

0

91

0

14. Etten-Leur Actief in begroting

De gemeenteraad stelde middelen beschikbaar (€ 60.000 uit collegewerkprogramma en € 31.000 uit de algemene middelen) om de verlenging van de brede regeling combinatiefuncties te betalen. Dit bedrag verwerken we nu in de begroting.

0

0

0

-91

0

15. Frequent Intensieve Aanpak (FIA) - overheveling budget

Het budget voor het project FIA hevelen we van programma 0 over naar programma 6.

-53

0

0

0

0

15. Frequent Intensieve Aanpak (FIA)

We voeren het project FIA uit binnen de beschikbare budgetten in de begroting voor re-integratie. Het bedrag valt hierdoor vrij.

53

0

0

0

0

16. Vroegsignalering

Het regionaal project vroegsignalering stond gepland voor de jaren 2019-2021. Door een latere start voeren we het project uit in de jaren 2020-2022. Het hiervoor beschikbaar gestelde budget schuiven wij door.

31

-23

-4

-4

0

17. Werkplein - dubieuze debiteuren

Bij het Werkplein daalden de dubieuze debiteuren vorderingen. Hierdoor valt in 2019 een bedrag uit de voorziening dubieuze debiteuren vrij.

33

0

0

0

0

18. Statushouders

De kosten voor de implementatie van de nieuwe inburgeringswet dekken we in 2019 binnen de reguliere budgetten. Het rijksbudget valt hierdoor vrij.

51

0

0

0

0

19. Werkplein - ziektekostenverzekering

Ondanks onze actieve communicatie deden minder inwoners een beroep op de Webshop en de collectieve ziektekostenverzekering. Het Werkplein verwacht dat deze trend zich doorzet.

133

96

96

96

96

20. Rente en afschrijvingen

We actualiseerden de activastaat (investeringen). Omdat de investeringen in gebouwen voor Wmo-proof en duurzaamheid nog doorlopen in 2019 ontstaat er een voordeel in de begroting.

166

0

0

0

0

21. Algemene riscoreserve

We actualiseerden de activastaat (investeringen) voor de investeringen in Wmo-proof en duurzaam maken van gebouwen. De hieraan gekoppelde onttrekking aan de algemene risicoreserve pasten we ook aan.

-64

0

0

0

0

22. Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz)

Door een jaarlijkse doorrekening van de Bbz-leningen 2018 valt een bedrag van € 173.000 incidenteel vrij.

173

0

0

0

0

23. WVS - ontvangst

In 2019 ontvangen we van het Rijk extra geld voor de financiering van de sociale werkvoorziening. Dit bedrag betalen we door aan het Werkvoorzieningschap West Noord-Brabant.

249

168

277

299

131

23. WVS - doorbetaling

In 2019 ontvangen we van het Rijk extra geld voor de financiering van de sociale werkvoorziening. Dit bedrag betalen we door aan het Werkvoorzieningschap West Noord-Brabant.

-249

-168

-277

-299

-131

24. Dubieuze debiteuren

Het Werkplein int de vorderingen op uitkeringen. Na overleg met het Werkplein blijkt dat er extra invorderingsmogelijkheden zijn. De beoogde besparing uit de kadernota op de post dubieuze debiteuren passen we hierop aan.

0

-20

-20

-25

-25

25. Collectieve ziektekostenverzekering

We brengen de de gemeentelijke bijdrage aan de premiekosten van de collectieve ziektekostenverzekering op gelijke hoogte met de andere vijf Werkplein gemeenten.

0

0

200

200

200

26. Mantelzorgwaardering

We verlagen het budget voor de mantelzorgwaardering. We zoeken naar een andere manier om deze waardering in te vullen.

0

100

100

100

100

27. Kwijtschelding

Kwijtschelding wordt nu betaald uit het budget voor minimabeleid. Vanaf 2020 berekenen we de kosten voor kwijtschelding door in de riool- en afvaltarieven.  

0

348

348

348

348

28. BUIG budget

Het Rijk heeft het budget Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorzieningen Gemeenten (BUIG) voor de uitkeringslasten in 2020 verhoogd. De oorzaak is een verwachte toename van het aantal bijstandsgerechtigden in 2020 (instroom voormalig Wajongers, afbouw van de WW-duur en stijging AOW-leeftijd).

0

426

426

426

426

30. Overig

Eén of meerdere afwijkingen, kleiner dan € 50.000.

39

-12

12

29

3

Totaal wijzigingen

-2.969

-1.930

-1.815

-1.716

-1.608

Saldo na bestuursrapportage en kadernota 2020-2023

-38.057

-36.495

-36.562

-37.035

-37.238