Begroting 2020

menu

Financiele ontwikkelingen

We verantwoorden onze financiële cijfers op hoofdlijnen. Dat betekent dat we vooral afwijkingen van € 50.000 of hoger ten opzichte van de gewijzigde begroting toelichten. De post “overig” gaat telkens over één of meerdere afwijkingen die kleiner zijn dan € 50.000. Posten die politiek relevant zijn lichten we wel toe.

Bij de toelichting op het financiële resultaat nemen we voordelen op als een positief bedrag en nadelen als een negatief bedrag. We ronden de bedragen af op € 1.000. Het kan zijn dat er in één overzicht of tussen overzichten afrondingsverschillen zijn.

(bedragen x € 1.000)

2019

2020

2021

2022

2023

Startpositie 2019-2023

55.678

59.139

59.841

61.106

61.917

Actualisatie begroting 2019-2023

1. Voorziening APPA

Bureau RAET berekende voor ons de hoogte van de voorziening Algemene Pensioenwet Politieke Ambtsdragers (APPA). Onder andere bestuurswisselingen, verwachte uitkeringsperiode en het rentepercentage zijn geactualiseerd.

-229

0

0

0

0

2. Parkeerinkomsten

Lagere parkeerinkomsten door vrij parkeren Banakkerterrein en minder parkeerboetes door beperkte inzet van Buitengewoon Opsporings Ambtenaren (BOA's).

-34

0

0

0

0

3. Wachtgeld en re- integatiekosten oud wethouder

Door het vertrek van een wethouder ontstaat een verplichting tot wachtgeld en kosten voor re-integratie

-33

0

0

0

0

4. Ambitie dienstverlening

Er vonden enkele verbeteringen op e-diensten plaats die gepland waren voor 2020. Updates pakten we nu al op. Hierdoor is de werking van e-diensten eerder verbeterd.

-28

0

0

0

0

4. Reserve ambitie dienstverlening

We onttrekken meer aan de reserve ambitie dienstverlening door de hogere kosten in 2019.

28

0

0

0

0

5. Bijdrage ICT West-Brabant West

We verwerkten de aangepaste begroting 2019 en 2020 van de gemeenschappelijke regeling ICT West-Brabant West. In deze aangepaste begrotingen zijn de aanbevelingen van de evaluatie van de gemeenschappelijke regeling verwerkt. Ook is de zienswijze op de begroting verwerkt. In de bijgestelde begroting is een aangepast programma en investeringsplan opgenomen om de deelnemersbijdrage vanaf 2022 verlagen.

-26

-34

0

213

212

6. Verkoop licenties

De verkoop van oude Microsoft licenties levert deze opbrengst op.

43

0

0

0

0

7. Leges burgerzaken

We actualiseren de leges burgerzaken op basis van de nog te verwachten aantallen.

4

43

36

46

-67

8. Rente kort lopende leningen

De rente voor kortlopende geldleningen is negatief. Dit betekent dat we hiervoor rente ontvangen. In de begroting dachten we dat we hiervoor rente zouden moeten betalen.

38

0

0

0

0

9. Rente en afschijvingen

We actualiseerden de activastaat (investeringen). Door lagere boekwaarde en latere afronding van enkele investeringen ontstaat een voordeel in de begroting.

47

0

0

0

10. Stelpost indexering gemeenschappelijke regelingen

We verwerkten de begrotingen van de gemeenschappelijke regelingen. Hierdoor verlagen we de stelpost die we daarvoor opnamen.

50

150

150

150

150

11. Frequent Intensieve Aanpak (FIA)

Het budget van het project FIA hevelen we over naar programma 6.

53

0

0

0

0

12. Post onvoorzien

We voorzien een zebrapad aan de Rode Poort van LED waarschuwingslichten. Ook schaften we een softwarepakket aan om alle kabels en leidingen te registreren. De kosten komen ten laste van de post onvoorzien.

36

0

0

0

0

13. Post onvoorzien vrijval

Het restant van de post onvoorzien zetten we in voor de dekking van het negatieve saldo van deze tweede bestuursrapportage.

94

0

0

0

0

14. BTW onderzoek 2012-2016

Het BTW onderzoek dat in 2017 startte ronden we dit jaar af. We hielden er in 2017 rekening mee dat de belastingdienst 75% van onze aanpassingen zou goedkeuren. De belastingdienst keurde dit jaar 100% van onze aanpassingen goed.

100

0

0

0

0

15. Personeelskosten

We verwerkten de financiële gevolgen van de nieuwe CAO voor gemeenten. We lichten de wijzigingen toe in de paragraaf Bedrijfsvoering.

324

-31

-31

-31

-31

16. Algemene uitkering (meicirculaire)

Vanuit de meicirculaire 2019 passen we de raming voor 2019 met € 1.626.000 aan. Het bedrag dat we extra ontvangen bedraagt € 2.021.000 en nemen we op onder programma 0. Van dit bedrag is € 395.000 voor het sociaal domein. Dat bedrag nemen we op in programma 6.

2.021

824

612

-473

-643

17. Algemene uitkering (septembercirculaire)

De ontwikkeling van de algemene uitkering wordt voor een belangrijk deel bepaald door de ontwikkeling van de rijksuitgaven (=accres). Het accres in 2019 is negatief. De oorzaak is de vertraging in de rijksuitgaven. Omdat verwacht wordt dat het rijk deze uitgaven in 2020 doet, stijgt vanaf dat jaar het accres.

-139

728

1.470

1.627

1.439

18. Bijdrage Belastingsamenwerking West-Brabant

We verwerken de goedgekeurde begroting 2020 van de gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking West-Brabant.

0

63

19

-4

-4

19. Kosten automatisering

Een project startte later. Hierdoor schuiven de kosten een jaar op.

0

0

-86

0

0

19. Reserve automatisering

Door de vertraagde start van een project ontrekken we ook een jaar later dit bedrag aan de reserve.

0

0

86

0

0

20. Licenties en onderhoudskosten software

De licentie- en onderhoudskosten van diverse software programma's nemen toe.

0

-61

-66

-66

-66

21. Taakstelling bijdrage gemeenschappelijke regelingen

De taakstelling die de gemeenteraad bij de behandeling van de kadernota oplegde kunnen we voor 2020 niet realiseren. De begroting 2020 van de gemeenschappelijke regelingen werd in dezelfde vergadering goedgekeurd.

0

-150

0

0

0

22. Rendabele uren

Een aantal vacatures binnen team Civiel- en Cultuurtechniek is moeilijk in te vullen. Het gaat om directievoerder, projectleider en opzichter. De uren van deze functies worden normaal op projecten geschreven. Door deze niet volledig ingevulde vacatures en langdurige ziekte van een medewerker missen we hier een groot aantal productieve uren.

-300

0

0

0

0

23. Voorziening dubieuze debiteuren

De Belastingsamenwerking BWB verzorgt voor ons het innen van de vorderingen voor de lokale heffingen. Na overleg met de BWB blijkt dat er geen extra invorderingsmogelijkheden zijn. De beoogde besparing uit de kadernota op de post dubieuze debiteuren verwachten we daarom niet te realiseren.

0

-50

0

0

0

24. Extra middelen jeugdzorg

Voor 2019 tot en met 2021 ontvangen we van het Rijk extra middelen voor jeugdzorg. Het is niet bekend of we vanaf 2022 ook structureel hiervoor geld ontvangen. De toezichthouder staat toe hiervoor een stelpost op te nemen. De voorwaarde hiervoor is dat we maatregelen nemen die leiden tot kostenbeheersing rondom Jeugdzorg en GGZ.

0

0

0

750

750

25. Budgetruimte onzekerheden

In de kadernota namen we dit bedrag op voor onzekerheden op het gebied van nieuwe wetgeving en onzekerheden binnen het sociaal domein. Door de nadelige financiële ontwikkelingen binnen het sociaal domein zetten we deze middelen nu in.

0

100

100

100

100

26. Versterking algemene risicoreserve kadernota terugdraaien

Het is noodzakelijk om onze reservepositie te verbeteren. De bedragen die we in vier jaar in de kadernota toevoegden aan de algemene risicoreserve (€ 626.000) draaien we terug. Hiervoor in de plaats voegen we in 2020 € 215.000 toe. Vanaf 2021 voegen we € 500.000 per jaar toe voor de versterking van de algemene risicoreserve.

0

314

-180

-91

583

26. Versterking algemene risicoreserve

Het is noodzakelijk om onze reservepositie te verbeteren. De bedragen die we in vier jaar in de kadernota toevoegden aan de algemene risicoreserve (€ 626.000) draaien we terug. Hiervoor in de plaats voegen we in 2020 € 215.000 toe. Vanaf 2021 voegen we € 500.000 per jaar toe voor de versterking van de algemene risicoreserve.

0

-215

-457

-500

-500

27. Overig

Eén of meerdere afwijkingen, kleiner dan € 50.000.

130

-1

11

26

54

Totaal wijzigingen

2.179

1.680

1.664

1.747

1.977

Saldo na bestuursrapportage en kadernota 2020-2023

57.857

60.819

61.505

62.853

63.894