Begroting 2020

menu

Wat gaan we hiervoor doen in 2020?

Doelstelling 1:Het gemiddelde cijfer dat de inwoners voor vertrouwen in de gemeente geven is minimaal 6,6.

1.1 We versterken door het organiseren van raadsbezoeken en het invoeren van de nieuwe uitvoeringsnota participatie ‘Samen maken we Etten-Leur’ het contact van de gemeenteraad met de samenleving. We betrekken inwoners en andere partners vroegtijdig bij plannen en projecten.

1.2 We evalueren de werking van de Nota Verbonden Partijen en doen op basis van de resultaten van deze evaluatie en de aangekondigde wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen voorstellen voor actualisering van deze nota.

1.3 We voeren de motie uit waarmee de raad aangaf dat in beeld moet worden gebracht wat de consequenties zijn voor de door ons bepaalde maatschappelijke effecten wanneer de begroting van een verbonden partij met 5, 10 of 15% wordt verlaagd.

1.4 We evalueren halverwege de raadsperiode de uitvoering van het raadsprogramma.

Doelstelling 2:Het gemiddelde cijfer dat de inwoners voor samenwerking met de gemeente geven is minimaal 6,4.

2.1 We bieden inwoners en andere partners ruimte voor initiatieven. We betrekken hen bij plannen, activiteiten en voorzieningen. We stellen ons flexibel op als dat nodig is. We luisteren naar de meningen van inwoners en onze partners. We doen wat we zeggen.

2.2 We kiezen ervoor om met onze inwoners en andere partners te komen tot gezamenlijke doelen en proberen deze samen te bereiken (maatschappelijk akkoord).


Doelstelling 3:Het gemiddelde cijfer dat de inwoners geven voor de communicatie en voorlichting van de gemeente is minimaal 6,8.

3.1 We voeren het communicatiebeleid uit zoals opgenomen in het communicatieplan Spreken is zilver, luisteren is goud.


Doelstelling 4:Tenminste vijf administratieve- en dienstverleningsprocessen zijn vereenvoudigd en beter gestroomlijnd.

4.1 We vereenvoudigen en stroomlijnen tenminste vijf administratieve- en dienstverleningsprocessen.

4.2 We handhaven de regels die nodig zijn. Regels die geen toegevoegde waarde hebben, schaffen we af.


Doelstelling 5:Het gemiddelde cijfer dat inwoners geven voor de dienstverlening is minimaal 8,0.

5.1 We verbeteren voortdurend de dienstverlening. Zowel digitaal als in het persoonlijk contact. We stemmen de dienstverlening af op ieders persoonlijke behoefte (maatwerk). Het uitgangspunt daarbij is dat wij inwoners, bedrijven en organisaties behandelen zoals zij behandeld willen worden (gastheerschap).

5.2 We voeren het programma ambitie dienstverlening uit.


Doelstelling 6: In het kader van duurzaamheid heeft tenminste één gemeentelijk pand dat we in exploitatie hebben energielabel A.

6.1 We nemen maatregelen die nodig zijn om gymlokaal Lambertusstraat naar energielabel A te krijgen.


Doelstelling 7:We blijven voor de woonlasten behoren tot de vijf goedkoopste gemeenten in West-Brabant.

7.1 We voeren de nota verbonden partijen actief uit met bijzondere aandacht voor kostenbeheersing.

7.2 We zetten ons actief in om subsidies binnen te halen voor projecten die bijdragen aan de realisering van het raadsprogramma.

7.3 We starten met een procedure om reclamemasten te realiseren.