Begroting 2020

menu

Programma 0. Bestuur en ondersteuning

Posten groter dan € 25.000 nemen we afzonderlijk in de tabellen op. Posten kleiner dan € 25.000 voegen we samen onder ‘overig’.

Incidentele baten en lasten groter dan € 50.000 lichten we toe met uitzondering van de neutrale posten. Neutrale posten zijn baten of lasten die we verrekenen met een reserve. In de tabel staat dan onder baten en lasten hetzelfde bedrag.

2020

2021

2022

2023

(bedragen x € 1.000)

Lasten

Baten

Lasten

Baten

Lasten

Baten

Lasten

Baten

Contractbeheerder

69

Contractbeheerder (dekking uit reserve optimalisatie bedrijfsvoering)

69

Onderuitputting kapitaallasten investeringen (zie 1)

-135

-248

-206

-142

Inventarisatie nieuw beleidskader

40

Reintegratiekosten wethouders

40

Post onvoorzien (zie 2)

250

250

250

250

Versterking algemene risicoreserve (zie 3)

215

457

500

500

Digitale dienstverlening

157

Digitale dienstverlening (dekking uit reserve elektronische dienstverlening)

157

Aanschaf computerprogrammatuur

86

86

Aanschaf computerprogrammatuur (dekking uit reserve Automatisering)

86

86

Af te dragen vennootschapsbelasting

113

11

150

76

Af te dragen vennootschapsbelasting (dekking uit reserve exploitatierisico's)

113

11

150

76

Overige incidentele baten en lasten

16

16

Totaal

755

425

612

97

750

150

684

76

1. Onderuitputting kapitaallasten
Etten-Leur kent de systematiek dat voor de investeringen die we opnemen in het investeringsplan, we in het eerste jaar van de investering (wanneer deze nog niet is afgerond) geen kapitaallasten ramen. Dit heet onderuitputting kapitaallasten. Daarom nemen we de niet geraamde kapitaallasten als incidenteel voordeel op in het overzicht incidentele lasten en baten

2. Post onvoorzien
De post onvoorzien beschouwen we volledig als incidentele last en bedraagt per jaar € 250.000.

3. Versterking algemene risicoreserve
2017 en 2018 sloten we af met tekorten en we verwachten ook in 2019 een fors tekort. Deze tekorten dekken we zoals gebruikelijk vanuit de algemene risicoreserve. De omvang van de reserve loopt daarom flink terug. Voor financiële stabiliteit en flexibiliteit om onvoorziene tegenvallers op vangen, vinden we het belangrijk om de algemene risicoreserve weer aan te vullen.